کابل CCA و کابل CCC

کابل CCA مخفف Copper Clad Aluminum به معنای کابل آلومینیوم با روکش مس است. هادی کابلCCA از جنس آلومینیوم است که با روکشی از مس پوشانده شده است. این فرآیند به طور قابل توجهی برای تولید کننده هزینه کمتری در بر دارد. هزینه کمتر به معنای سود بیشتر است. در ضمن CCA در مقایسه با کابلCCC دارای وزن کمتری است.

کابل CCC مخفف Copper Clad Copper به معنای کابل مس با روکش مس است که به آن کابل تمام مس نیز می گویند. کابل CCC به دلیل داشتن هادی مس از سرعت انتقال داده بالاتری برخوردار است.

حین انتقال گرما تولید نمی کند. هم چنین از ایمنی بیشتری نسبت به کابل CCA برخوردار است. این کابل با گذشت زمان خورده نشده و از انعطاف بالایی برخوردار است.

علاوه بر عدم موفقیت تست های ابتدایی در زمان راه اندازی، کابل CCA انعطاف پذیری کمتری دارد. در طول استفاده روزانه به راحتی خواهد شکست. از آنجا که آلومینیوم فلز فعالی است، در مواجهه با هوا اکسید شده که می‌تواند سبب اشکالاتی در اتصال شود. در نتیجه باید زمان زیادی را صرف پیدا کردن محل و تعیین نوع این اشکالات نمود. کابل آلومینیوم انعطاف پذیری و شعاع خمش کمی دارد و به راحتی می شکند.

کارایی و امنیت کابلهای CCA اساساً متفاوت هستند. در حقیقت کابل های شبکه آلومینیوم استانداردهای TIA و IEC را برای کابل های Cat5e و Cat6 نقض می‌کنند. کابل شبکه CCA ضعیف تر از کابل مسی خالص است، در نتیجه بخشی از اطلاعات در هنگام انتقال از بین می‌رود. کابل CCA 55% مقاومت DC بیشتری نسبت به مس دارد و در نتیجه میزان بیشتری از انرژی را به گرما تبدیل کرده و انتقال داده را کم می‌کند. این موضوع زمانی مهم می‌شود که از کابل CCA به عنوان کابل داده Power over Ethernet یا به اختصار PoE استفاده کنیم. این مقاومت بیشتر باعث گرم شدن کابل، افت ولتاژ و کاهش توان دستگاه شود.

نحوه تشخیص کابل CCA از کابل CCC

اولین چیزی که باعث شناسایی کابل CCA می شود، ماهیت شکننده و همچنین رنگ نقره‌ای یافت شده در انتهای هادی با حذف سطح مس نازک روی آن برای آشکار شدن مغزی آلومینیوم است.

راه دیگر برای شناسایی کابل آلومینیوم وزن آن است که معمولاً کمتر از کابل های تمام مس است.

پنج مشکل ناشی از بکارگيری CCA در شبکه

١– ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ ﻧﺪاﺷﺘﻦ ﺑﺎ اﺳﺘﺎﻧﺪارد

ﻛﺎﺑﻞ‌ﻫــﺎي زوﺟــﻰ CCA ﺑــﺎ اﺳــﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎي UL و TIL ﻛــﻪ در ﺳــﺎﺧﺘﺎر ﻫﺎد‌ي‌ﻫﺎي آﻧﻬﺎ از ﻫﺎدي‌ﻫﺎي ﺗﻚ ﻣﻔﺘﻮﻟﻰ و ﺗﺎﺑیﺪة ﻣﻨﻈﻢ ﻣﺴﻰ اﺳــﺘﻔﺎده ﻣﻰ‌ﺷــﻮد، ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ ﻧﺪارد. ﻫﻤﭽﻨیﻦ ﻛﺎﺑﻞ‌ﻫــﺎي زوﺟﻰ CCA در ﻓﻬﺮﺳــﺖ ﻛﺎﺑﻞ‌ﻫﺎي ﻣﺠﺎز از ﻧﻈﺮ ایﻤﻨﻰ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﺳــﺘﺎﻧﺪارد NEC (National Electrical Code) ﻗــﺮار ﻧﺪارﻧﺪ. در ﻧﺘیﺠﻪ ایﻦ ﻧﻮع ﻛﺎﺑﻞ‌ﻫﺎ را از ﻧﻈــﺮ ﻗﺎﻧﻮﻧــﻰ ﻧﻤﻰ‌ﺗﻮان در ﺻﻮرﺗــﻰ ﻛﻪ در ﺳــﺎﺧﺘﻤﺎن ﻛﺎﺑﻞ‌ﻫﺎي CMR ،CMX ،CMG ،CM یﺎ CMP اﻟﺰام داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻪ ﻛﺎر ﮔﺮﻓﺖ.

٢- اﻧﻌﻄﺎف ﭘﺬیرى و ﺷﻌﺎع ﺧﻤﺶ کم

ﻫﺎدي‌ﻫﺎي CCA ﺷﻜﻨﻨﺪه‌اﻧﺪ و ﺑﻪ راﺣﺘﻰ ﭘﺎره ﻣﻰ‌ﺷﻮﻧﺪ، ﺑﺎید ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻤﻮد ﻛــﻪ ﺣﺘﻰ در ﺻﻮرت بکارگیری ﺗﺎﺑﻠﻮي ﺳــﺮﻫﻢ‌ﺑﻨﺪي ﻛﺎﺑﻞ٢ یا ﮔیره‌ﻫﺎي face plater نیز اﺣﺘﻤﺎل ﺑﺮوز ﭼﻨاین ایرادي وﺟﻮد دارد. ﺑﻪ دلیل اﺳﺘﺤﻜﺎم ﻛﺸﺸﻰ ﻛﻢ سیم‌ﻫﺎي CCA، ﺣﺘﻰ در ﻫﻨﮕﺎم ﺑﺴﺘﻪ‌ﺑﻨﺪي یا ﻛﺎﺑﻞ‌ﻛﺸﻰ نیز اﺣﺘﻤﺎل ﭘﺎرﮔﻰ در اﺛﺮ ﻧیروي ﻛﺸﺸــﻰ یا ﺑﺮﺷﻰ وﺟﻮد دارد. از ﻃﺮﻓﻰ ﻻزم اﺳــﺖ ﺗﻮﺟﻪ ﺷﻮد ﻛﻪ در ﺷﻌﺎع ﺧﻤﺶ ﻛﺎﺑﻞ‌ﻫﺎي CCA ﻫﻨﮕﺎم ﻛﺎﺑﻞ‌ﻛﺸﻰ ﻣﺤﺪودیت وﺟﻮد دارد.

٣– اکسیدﺷﺪن و ﺧﻮردﮔﻰ

آلومینوم، ﻓﻠﺰي ﺑﺴــیار ﻓﻌﺎل اﺳﺖ و در ﺻﻮت ﻗﺮارﮔیري در ﻣﻌﺮض ﻫﻮا ﺑﻪ ﺷﺪت اﻛﺴید ﻣﻰ‌ﺷﻮد. این ﻧﻜﺘﻪ ﻣﻰ‌ﺗﻮاﻧﺪ ﺳﺒﺐ ﺑﺮوز ﻣﺸﻜﻼت ﺳﺮﺑﻨﺪي در ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺷﺒﻜﻪ و ﻣﺴــﺎیﻞ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﺗﺼﺎﻻت ﺷﻮد. زﻣﺎن ﺑﺴیار زیادي ﻣﻰ‌ﺗﻮاﻧﺪ ﺻﺮف ﺗﻌیاین ﻣﺤﻞ ﺑﺮوز اﺷﻜﺎل و ﺗﻮﻗﻒ در ﺷﺒﻜﻪ ﺷﻮد.

٤– ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﺒﻮدن ﺑﺮاى کارﺑﺮدﻫﺎى POE

ﭼﻮن در ﻛﺎﺑﻞ‌ﻫﺎي CCA ﻫﺎدي‌ﻫﺎ داراي ﻣﻘﺎوﻣﺖ اﻫﻤﻰ DC ﺑﺎﻻﺗﺮي ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺲ ﻣﻰ‌ﺑﺎﺷﻨﺪ، سایز ﻫﺎدي‌ﻫﺎ ٦٠ درﺻﺪ بیﺸﺘﺮ از ﻫﺎدي‌ﻫﺎي یکﭙﺎرﭼﺔ ﻣﺴــﻰ اﺳﺖ ﺗﺎ ﻣﻘﺎوﻣﺖ اﻫﻤﻰ ﺑﺎﻻﺗﺮ آن ﺟﺒﺮان ﺷﻮد. در ﺻﻮرﺗﻰ ﻛﻪ ﻣﻘﺎوﻣﺖ اﻫﻤﻰ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺑﺎ اﻓﺰایش سایز ﺟﺒﺮان ﻧﺸﻮد، ﺑﺮاي ﻫﺮ ﻃﻮﻟﻰ از ﻛﺎﻧﺎل اﺳﺘﺎﻧﺪارد TLA ﺗﺠﺎوز ﻣﻰ‌ﻛﻨﺪ و وﻟﺘﺎژ ﻗﺎﺑﻞ دﺳﺘیاﺑﻰ ﺑﺮاي ﺗﺠﻬیﺰات ﻛﺎﻓــﻰ ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. ﻣﻘﺎوﻣﺖ اﻫﻤﻰ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺑﺎﻋﺚ ایﺠﺎد ﺳــﺮیﻌﺘﺮ ﮔﺮﻣﺎیش ﺗﺸﻌﺸﻌﻰ و در ﻧﺘیﺠﻪ آﺳیب‌دیدﮔﻰ ﺗﺠﻬیﺰات ﻣﻰ‌ﺷﻮد.

5-کابل کشی با طول مترکمتر

کاﺑﻞ کشی با طول متر کمتر در ﻣﻘﺎیﺴــﻪ ﺑﺎ ﻛﺎﺑﻞ‌ﻫﺎي ﻣﺴــﻰ یﻜﭙﺎرﭼــﺔ e٥ Cat، در ﻛﺎﺑﻞ‌ﻫﺎ CCA ﺑﺎ ﻃﻮل ﻛﺎﺑﻞ‌ﻛﺸــﻰ ﺣﺪود ١٠٠ ﻣﺘﺮ، ﺳــیﮕﻨﺎل ﻋﺒﻮري ﺗﻀﻌیﻒ ﻣﻰ‌ﺷﻮد. این اﻣﺮ ﺑﺎﻋﺚ ﻛﺎﻫﺶ ﺣﺠﻢ داده‌ﻫﺎي اﻧﺘﻘﺎﻟﻰ و ﺗﻠﻔﺎت در آن ﻣﻰ‌ﺷﻮد.

نتیجه گیری

ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻮارد ﮔﻔﺘﻪ ﺷــﺪه ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻰ‌رﺳــﺪ ﻛﻪ بکارگیری ﻫﺎدي‌ﻫﺎي CCA ﺑﺎ ﻗﻄﺮﻫﺎي ﭘﺎییﻨﻰ ﻫﻤﭽﻮن ٥/٠ میﻠﻰ‌ﻣﺘﺮ در ﺻﻮرﺗﻰ ﻛﻪ در دﻣﺎي ﭘﺎیاین اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد، ﻣﺴیرﻫﺎي ﻛﺎﺑﻞ‌ﻛﺸﻰ ﻛﻮﺗﺎه ﺑﺎﺷﺪ و ﻫﻤﭽﻨاین در ﻧﺼﺐ آن دﻗﺖ ﻻزم ﻣﻌﻤﻮل ﺷﻮد، در ﻣﺼﺎرف این ﺻﻨﻌﺖ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎﺷﺪ، اﻟﺰاﻣﺎﺗﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫیﭽﻮﺟﻪ در ﻛﺸــﻮر ﻣﺎ رعایت ﻧﻤﻰ‌ﺷــﻮد. سیم‌ﻛﺸﻰ آلومینوم در ﺻﻮرت رعایت ﻧﻜﺮدن اﺻﻮل ﻧﺼﺐ ﻏیر ﻗﺎﺑﻞ ﺟﺒﺮان اﺳﺖ.

CCA ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻣﻘﺎوﻣﺖ اﻟﻜﺘﺮیکی ﺑﺎﻻﺗﺮ اﻣﻜﺎن جایگزینی ﺑﺎ ﺳﺎیﺰ ﻣﺸﺎﺑﻪ سیم ﻣﺴــﻰ ﻣﻌﻤﻮل را ﻧﺪارد. ﮔﻔﺘﻨﻰ اﺳﺖ اﮔﺮ ﺑﺨﻮاﻫید ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻣﻘﺎوﻣﺖ اﻟﻜﺘﺮیکی ﺑﺎﻻﺗﺮ CCA از یک سایز ﺑﺎﻻﺗﺮ از آن اﺳﺘﻔﺎده ﻛﻨید، اﺣﺘﻤﺎﻻً ﻧﺎﭼﺎر ﺧﻮاﻫید ﺑﻮد از ﺳــیمﻰ اﺳﺘﻔﺎده ﻛﻨید ﻛﻪ در مقایسه ﺑﺎ ﻣﺲ ﻣﻘﺎوﻣﺖ اﻟﻜﺘﺮیکی ﭘﺎیاین‌ﺗﺮي داﺷــﺘﻪ ﺑﺎﺷــﺪ. وﻟﻰ اﻓﺰایش ﺳﺎیﺰ ﻫﺎدي اﻓﺰایش در ﻗیمﺖ آن را نیز ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ. این ﺑﺪان ﻣﻌﻨﻰ اﺳﺖ ﻛﻪ اﺧﺘﻼف ﺧیﻠﻰ ﻛﻢ ﺑاین ﻣﺲ ﺑﺎ ﻗﺎﺑﻠیت ﻫﺪایت یکﺴــﺎن و یک سایز ﺑﺎﻻﺗﺮ از آن از ﺟﻨﺲ CCA وﺟﻮد ﺧﻮاﻫﺪ داﺷــﺖ. ﭘﺲ از آﻧﭽﻪ ﻛﻪ ﺧﺮیداري ﻣﻰ‌ﻛﻨید ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ آﮔﺎﻫﻰ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷید. اﮔﺮ واﻗﻌﺎً ﻗﺼﺪ دارید از ﻛﺎﺑﻠﻰ اﺳﺘﻔﺎده ﻛﻨید و ﭘﺲ از آن ﻫیچ ﻧﮕﺮاﻧﻰ ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷــید ﺗﻮﺻیه ﻣﻰ‌کنیم ﻫﺎدي ﻣﺴــﻰ را ﺑﻪ ﻛﺎر ﺑﮕیرید و از ویژگی‌ﻫﺎي ﻋﻤﻠﻜﺮدي ﻣﻨﺎﺳﺐ آن ﺑﻬﺮه ﺑﺒﺮید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *